- Jak urządzić mały pokój dla nastolatki: Pomysły na maksymalne wykorzystanie przestrzeni i tworzenie funkcjonalnej oraz stylowej aranżacji
- Jak wpływać na zmiany w systemie edukacji jako student?
- Wpływ świetlicy szkolnej na rozwój społeczny i emocjonalny uczniów
- Czy studia powinny zawierać więcej zajęć praktycznych?
- Nowoczesne metody nauczania w przedszkolach
Odruchy warunkowe

Dla przypomnienia należy powiedzieć, że opisane wszechstronnie przez I. P. Pawłowa tzw. warunkowanie klasyczne polega, najogólniej rzecz biorąc, na przyswojeniu nowych odruchów warunkowych na zasadzie styczności bodźców bezwarunkowych i warunkowych.
Warunkowanie instrumentalne różni się zaś od klasycznego dwiema zasadniczymi cechami, a mianowicie: Warunkowanie klasyczne nie jest spowodowane intencjonalną działalnością uczącego się. W sytuacjach warunkowania klasycznego człowiek (czy zwierzę) bywa niejako zmuszony przez warunki otoczenia (czy mówiąc dokładniej, przez strukturę bodźców działających na organizm) do określonego typu reagowania. W przypadku zaś warunkowania instrumentalnego nabywanie nowych odruchów warunkowych odbywa się w wyniku specjalnie w tym celu skierowanej aktywności jednostki uczącej się (B. F. Skinner 1938). Warunkowanie klasyczne przebiega na poziomie kojarzenia bodźców, czyli jest to uczenie typu B->B (bodziec-Nbodziec) i jako takie bywa uczeniem przygotowawczym, podczas gdy warunkowanie instrumentalne jest uczeniem typu B-sJ? (bodziec-reakcja) i przez to bywa o wiele bardziej złożone (E. R. Hilgard i D. G. Marquis 1968). Oczywiście przedstawione powyżej rozróżnienie ma charakter teoretyczny, gdyż w wielu konkretnych przypadkach niezmiernie trudno jest odgraniczyć od siebie oba typy warunkowania. Trudność ta wynika głównie z tego, że niektóre elementy klasycznego instrumentalnego warunkowania wzajemnie się przeplatają.